Eğitim-Sen, “2015-2016 Eğitim-Öğretim Yılı Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği Değerlendirme Raporu”nu açıkladı.

Sendikanın raporuna göre, 2015-2016 eğitim öğretim yılında cinsiyetçilik ve ayrımcılık arttı.

Raporda, Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) siyasi iktidarın cinsiyetçi politikalarını istikrarla hayata geçirdiği ve eğitim kurumlarının taciz ve istismarın yaygınlaştığı yerler haline geldiği ifade edildi.

Eğitim-Sen’in raporunda öne çıkan bazı bölümler şöyle:

Cinsiyetçilik ve ayrımcılık arttı

* 2015-2016 eğitim öğretim yılı cinsiyetçiliğin ve ayrımcılığın arttığı bir yıl oldu.

* 4+4+4 sistemi ile örgün eğitimdeki kız çocuklarının sayısında ciddi düşüş yaşandı.

Binlerce kız çocuğu eğitim sisteminden dışlandı

* Çocuk yaşta evlendirmeyi teşvik eden düzenlemeler, 2015-2016’da binlerce kız çocuğunu eğitim sisteminin dışına itti.

* 2013-2014 eğitim öğretim yılında yüzde 99.61 olan kız çocuklarının okullaşma oranı geçtiğimiz yıl % 96.57’ye bu yıl ise % 95.22’ye geriledi.

Eğitimi bırakmada Türkiye Avrupa birincisi

* Türkiye’de 2015 yılında 18-24 yaş arası yaklaşık 3,2 milyon genç ekonomik yetersizlikler nedeniyle okulunu terk etmek zorunda kaldı.

* 18-24 yaş arası 9 milyonluk genç nüfusun % 36,4’ünü liseye ulaşamadan eğitimi bırakmak zorunda kalırken; kız öğrencilerde % 37,6, erkek öğrencilerde % 35 olan eğitimi bırakma oranıyla Türkiye açık ara Avrupa birincisi oldu.

* UNESCO’ya göre ilk ve ortaöğretimde toplumsal cinsiyet eşitliğini gerçekleştirmesi riskli görülen 24 ülkeden biri olan Türkiye’de, yoksul ailelerden gelen kızların yüzde 6’sı iki yıldan daha az eğitim gördü. Bu oran Doğu illerinde ise yüzde 43’e kadar yükseliyor.

* (İSİG 2016 Raporu’na göre) iş cinayetlerinde yaşamını yitiren çocukların % 16’sı kız çocuğu olduğu belirlendi.

Cinsiyetçi müfredat

* Diyanet İşleri Başkanlığı ve MEB işbirliğiyle ülke çapında açılan “kreş görünümlü” Kuran kursları aracılığıyla 4-6 yaş grubundaki okul öncesi çağdaki çocuklara “dini eğitim” verilmeye başlandı. 2015-2016 döneminde Türkiye’nin her bölgesinde 463 ilçede 2 bin 53 “4-6 yaş Kur’an kursu” bulunurken, bu kurslarda 3 bin 17 öğretici görev aldı ve toplamda da 55 bin 347 öğrenci (27 bin 481’si erkek, 27 bin 866’si kız) yer aldı.

* Cinsiyet ayrımcılığı ders kitapları aracılığıyla aktarıldı, aktarılıyor.

* Siyasi iktidarın “dindar nesil” ve “muhafazakâr yaşam tarzı” ifadeleri ile somutlaşan eğitim politikaları karma eğitimi ve cinsiyet eşitliğini hedef aldı, almaya devam ediyor.

* Milli Eğitim Bakanlığı AK Parti’nin cinsiyetçi politikalarını hayata geçirirken, eğitim kurumları taciz ve istismarın yaygınlaştığı yerler haline geldi.

* Okullardaki cinsel şiddet, eğitim emekçisi kadınlara ise şiddet ve mobbing şeklinde yansıdı.

–Eğitim-Sen’in 2015-2016 Eğitim-Öğretim Yılı Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği Değerlendirme