Yerli turistler normalleşme sonrası kültür turlarına adeta hücum etti. Doğu Anadolu'nun en önemli turistik kenti Van'a olan talebi dikkate alan Vanlı turizmcilerde kültür turları hazırladı. Ancak yoğun talep olmasına rağmen bu turlar gerçekleşemedi. Uçak seferlerinin yetersizliği turizmcileri tam anlamıyla hayal kırıklığına uğrattı. TÜRSAB Doğu Anadolu BTK Başkanı Cevdet Özgökçe ulaşım yetersizliğinin turizme vurduğu darbeyi Turizm Ajansı'na anlattı.

2021'de Van'a günlük uçak sefer sayısı 2019'un yarısı bile değildi

2021 yılında Van'da turizm sektörü olarak çok ciddi sıkıntılar yaşadıklarını belirten Özgökçe, bunda uçak sefer sayılarının çok az olmasının etkili olduğunu ifade etti. 2019 yılı içinde Van'dan metropol şehirlere günlük 22-23 sefer yapıldığını belirten Özgökçe, " Hem THY hem diğer havayolu şirketlerinin 2021 yılında maalesef günlük toplam sefer sayısı sadece 10-11'de kaldı. " dedi.

Mevcut seferler doluydu, 'Seferleri artırın' dedik ama dinlemediler

Uçak sefer sayıları az olduğu için yurtiçinde kültür turlarında iş yapamadıklarını belirten Özgökçe, " Defalarca THY ve diğerlerine yazılar yazdık. Bize dönüşleri " Biz zaten talebe göre sefer düzenliyoruz" şeklinde oldu ama Van'dan metropol illere mevcut uçak seferleri 1 ay öncesinden doluyordu. Talep bu kadar yoğunken sefer sayısını artırmaya yanaşmadılar. " dedi.

25 saat süren otobüs yolculuklarıyla kültür turu zor

Turizmde ulaşılabilirliğin çok önemli olduğunu belirten Özgökçe şöyle konuştu: " Günümüzün şartlarına göre insanlar rahata alıştılar uçak yolculuklarını daha çok tercih ediyorlar. Otobüsle tur çok zor. İnsanları otobüse bindiremiyoruz. Metropol illere en uzak bölgelerden biriyiz. Van'a otobüs seyahatleri 25-30 saatleri buluyor. İnsanlar için zaman çok kıymetli artık. Birde pandemi sebebiyle insanlar uzun otobüs yolculukları da yapmak istemiyor. Bu sebeple Van için uçak seferleri hayati önemde. Ama bunu bir türlü havayolu yetkililerine anlatamadık "

İç turizmde 2019'un yüzde 20'sine bile ulaşamadık

Özgökçe'nin verdiği bilgiye göre Van'da turizm sezonu 1 Mayıs'ta başlıyor 30 Eylül'e kadar devam ediyor. Turist sayısı açısından 2019'la 2021'i kıyaslamasını istediğimiz Özgökçe, " Uçak seferlerinin yetersizliği yoğun talebe büyük darbe vurdu. 2021'de 2019'un yüzde 20 oranını bile yakalayamadık." dedi. 2022 yılından ümitli olduklarını belirten Özgökçe, pandeminin bir an önce normale dönmesini beklediklerini belirterek uçak sefer sayılarının artması durumunda 2019 yılını bile aşabileceklerini söyledi.

İranlı turistler 'Sınır Kapısı'na takıldı

İranlı turist deyince akla ilk Van gelir. Geçmiş yıllarda İranlı turist sayısında rekor üstüne rekor kıran Van'a gelen İranlıların sayısı pandemi sebebiyle bıçak gibi kesilmişti. Cevdet Özgökçe Türkiye'nin toplam 39 sınır kapısından 36'sının pandemi döneminde açıldığını ama sadece Van'a yakın 3 sınır kapısının tam 22 ay boyunca kapalı kaldığını bu durumun İranlı turist sayısını da neredeyse sıfıra indirdiğini söyledi. Özgökçe şöyle konuştu: " Türkiye'yi İran'a bağlayan en önemli sınır kapıları Kapıköy, Ağrı Doğubeyazıt'taki Gürbulak, ve Hakkari Esendere Gümrük Kapısı'dır. Bu 3 sınır kapısı pandemi sebebiyle 10 Mart 2020'de kapandı ve 15 Ekim 2021'de açıldı. Ama diğer sınır kapıları çok daha erken açıldı. Sınır kapılarının bu kadar uzun süre kapalı kalması İranlı turist sayısı bıçak gibi kesildi."

Günde 6 saat hizmet veren sınır kapısı olur mu?

Kapıköy Gümrük Kapısı'nın 7/24 esasına göre hizmet vermesini isteyen Özgökçe, "Türkiye'de 39 kara hudut kapısı var. Bunların 38 tanesi 7-24 hizmet verirken, bizim kapımız sabah 09.00'da açılıp saat 15.00'te kapanıyor. Türkiye'nin en modern ve en son sistemle donatılan gümrük kapımızın 24 saat hizmet esaslı olması lazım. Ya İran ya da Türkiye tarafından misafirler geri dönmek zorunda kalıyor. Bu da hoş bir durum değil" dedi.

Yılbaşında kapı 10 günlüğüne kapandı, ciddi zararımız var

Bu yılbaşı için turizmciler için ciddi hazırlıklar yaptıklarını İran'dan çok ciddi rezervasyon aldıklarını belirten Özgökçe, " Yılbaşına kısa bir süre kala İran'ın sınır kapılarını kapattığını söylediler. Türkiye'de açmadı. Yılbaşı için ciddi hazırlık yapmıştık. İran'dan sanatçı bile getiriyorduk. Kapı kapanınca ciddi zararımız oldu." dedi.

Vana gelen turistlerin yüzde 90'ını İran'dan gelen misafirlerin oluşturduğunu belirten Özgökçe " Son zamanda Irak'tan da çok az olsa da turist almaya başladık. 2019 yılında Van'da 1 milyon 583 bin İranlı misafir ağırlamıştık. 2021 yılında 10 bin civarında İranlı turist anca ağırlanmıştır." dedi. Bölgenin kalkınmasının turizme bağlı olduğunu belirten Özgökçe, " Gelir kaynağımız sadece turizm. Mazot, gübre fiyatlarından dolayı hayvancılık bitti. Turizmin eften püften bahanelerle önünün kesilmesini istemiyoruz" dedi.

Doğu Ekspresi başladı, Van Gölü Ekspresi seferlere neden başlamıyor?

Geçmiş yıllarda yoğun talep gören Van Gölü Ekspresi seferlerinin pandemiyle birlikte durdurulduğunu ve halen başlamadığını belirten Özgökçe, " Doğu Ekspresi treni geçen ay seferlere başladı ama maalesef bizim trenimiz başlamadı. Aralık ayında başlayacak demişlerde ama halen seferler yapılmıyor. İnsanlar bir nostalji yaşamak istiyor. Bu seferlerin bir an önce başlamasını istiyoruz. Van gölü Ekspresine turizm treni eklenmesini istemiştik ama o da kabul görmemişti. Vangölü Ekspresi'nin bir an önce turizm trenine eklenmesi ve haftanın her günü olması lazım. " dedi.

Van turizminin gelişmesi için bir an önce yapılması gerekenler

Cevdet Özgökçe Van turizminin gelişmesi için yapılması gerekenleri şöyle sıraladı: " Turizmin en önemli bacağı ulaşım. Metropol illerden Van'a uçak sefer sayılarının acilen artırılması şart. Ulaşım normale dönerse turizmde hedeflerimize kolay ulaşırız. Van turizminin geliştirilmesi için info turları düzenlenmeli. 2020 yılı başlarında pandemi yokken Irak'taki tur operatörlerine info yapmayı planlamıştık. Nisan'da İran'daki acentaları Van'a getirecektik. Ama pandemi olunca bu proje rafa kalktı. İnfolar turizmde çok önemli. Yabancı ülkelerdeki tur operatörlerinin gelip şehri görmeleri çok önemli. Geçmiş yıllarda bunu somut olarak yaşadık. 2014'te bölge başkanı seçildikten sonra İran'ın 3 tane şehrine farklı tarihlerde infolar yaptık. Tur operatörlerinden 80-100 kişilik grubu Van'a getirdik. 3 gece konaklamalı turlar düzenledik ve çok iyi geri dönüşler aldık. Kongre turizmi de Van'ı tanıtabilir. 2018 yılında yoğun görüşmelerimiz sonucu Türkiye Barolar Birliği'nin toplantısı Van'da yapıldı. Bu toplantının olumlu sonuçlarını da hemen gördük. Toplantıya katılan çok sayıda Baro mensubu daha sonra grup grup arkadaşları ve aileleriyle birlikte Van'a tura geldi. " Turizm Ajansı