Tüm siyasi kaygı ve davranışlardan uzak durarak,sorumlu ve yetkili birimlerin mutlaka üzerinde durmaları gereken bir konudur bu çevre yolu projesi. Çünkü hem kapasite olarak Van'a sağlayacağı prestij, hem de sağlayacağı avantajlarla Van'a yeni bir vizyon katacaktır. Van çevre yolu projesi çeşitli badireler atlatarak nihayetinde bu güne geldi.

    Ancak gelinen nokta itibari ile de güzergah boyunca arazisi bulunan vatandaşlar şimdilerde diken üstünde.İmar yasasının 18.maddesi şöyle böyle herkesi mağdur etmiş bir içerikle önlerine çıkıyor.  03.05.1985 tarihinde 3194 sayılı imar kanunun düzenlenmesi ile hayatımıza girdi  imar durumlarını belirleyen 18.madde.18. madde uygulaması başınıza gelmeden pek bir bilgi sahibi olamayacağınız , karşılaştığınızda da genelde anlayana kadar iş işten geçip ‘ burda neler oluyor ? ‘ dedirten bir uygulamadır.

   Uygulama yapılırken arazi sahiplerinin taşınmazlarına "düzenleme ortaklı payı" dop adı verilen işlem ile en fazla yüzde 40 olacak şekilde bedelsiz olarak el konuluyor.Yasada en fazla denilmesine göre,pratikte en az şeklinde değerlendiriliyor.Yani yüzde 20 ve yüzde 30 oranları da geçerlidir.Kısacası arazi sahiplerinin şimdilik bu çevre yolu imar ıslah planı çerçevesinde yüzde 40 lik hisseleri devlete bedelsiz veriliyor.Bu uygulama sadece arazilerin yüzde 40 üzerinde netleşse iyi,bu defa kaydırmalarda yapılabiliniyor.Bu kaydırmalar küçük miktarlar üzerinde komşu arazilere ortak olma şeklinde de sonuçlanıyor. İşte buradan sonra suiistimaller ve sorunlarla boğuşmalar başlıyor.

    Zaten yöre insanlarımızın birbirleri ile sıkıntı olan durumları,bu uygulama ile ileri de telafisi zor üstlenecek gelişmelere kapı aralıyor.Bunlara mahal vermemek için 18.madde kapsamında çevre yolu projesini sürdürmektense ; yapılacak makul bir istimlak uygulaması ile sonuca gitmek herkes için elzemdir ve yararlıdır.Vanlıyı düşünme,Van sevdalısı olma ve her şey Van için deme sanırım bu olacak. Bunun için Mülkü amirlerimize,yerel yöneticilerimize hatta faaliyet halindeki STK'larımıza önemli bir sorumluluk düşmektedir.

    Yapılan tahmini kamulaştırma bedelinin 500-600 milyon TL arasında olacağı dile getiriliyor.Bu miktar devlet bütçesine çok büyük yük getirmeyeceği bilinen bir gerçeklik.Yeter ki hükümet nezdinde halk adına bu talebin yüksek ve güç bir ses olarak dile getirilebilinsin.Zaten benzer istekler, 'Van iş dünyasının temsilcilerinin' bir arkadaşla ilgili hükümette görevlendirilsin talebi şeklinde olmuştu.

    Bu defa kırgınlıklar,tedirginlikler ve kızgınlıklar gösterilmeden sayın valimizin öncülüğünde bu iş dünyası temsilcileri ve STK'lar  bu hayırlı ve Van'a yararlı işi de Devletin üst kademelerine taşımalıdırlar.İstekler,talepler her ne kadar açık bir biçimde dile gelmiyorsa ya da getirilmiyorsa da güçlü bir teamül olarak bu yöndedir. Çünkü mağduriyet vardır.

    Diğer illerde çevre yolu ya da otoyollar nasıl bir uygulamaya tabi tutulmuş ise Van halkı da onu talep etmektedir.