Trafik güvenliğini artırmak için Karayolları Trafik Kanunu’nda kapsamlı değişiklikler yapılması planlanıyor. İçişleri Bakanı Ali Yerlikaya, bu çerçevede hazırlanan 32 maddelik taslağın son aşamaya geldiğini duyurdu.
Yeni taslak, kırmızı ışık ihlali, aşırı hız, alkollü ve uyuşturucu etkisinde araç kullanma gibi ciddi trafik ihlallerine yönelik cezaların 2 ila 3 kat artırılmasını öngörüyor. Cezaların daha caydırıcı hale gelmesiyle birlikte trafik kazalarının da azaltılması hedefleniyor.
Kırmızı ışık ve hız ihlalinde ehliyete el koyma süresi uzayacak
Yeni yasa taslağına göre, kırmızı ışık ihlalini bir yıl içinde üç kez gerçekleştiren sürücülere 3 ay ehliyete el koyma cezası verilecek. Aynı yıl içinde bu ihlali ikinci kez tekrarlayanlara 135 gün, üçüncü kez tekrarlayanlara ise 180 günehliyetsiz kalma cezası uygulanacak.
Hız sınırını yıl içinde 5 defa, yüzde 30’dan fazla aşan sürücüler içinse mevcut 1 yıllık ehliyet cezası 3 yıla çıkarılacak. Bu şekilde, kural ihlallerinin önüne geçilmesi hedefleniyor.
Alkol ve uyuşturucu etkisinde araç kullananlara ağır yaptırımlar
Yeni düzenlemeyle birlikte, 0.50 promilin üzerinde alkollü şekilde araç kullananlara verilen 6 aylık ehliyete el koyma cezası 1 yıla çıkarılıyor.
Ayrıca, uyuşturucu ya da uyarıcı madde kullandığı tespit edilen sürücüler için ehliyete el koyma süresi 5 yıldan 10 yılayükseltilecek. Bu suçlara yönelik ceza miktarlarının artırılması, toplum sağlığı açısından ciddi önem taşıyor.
65 yaş üstü sürücülere her yıl yeterlilik testi geliyor
Kanunda yapılması planlanan değişikliklerden biri de ileri yaştaki sürücülere yönelik olacak. 65 yaşını geçmiş sürücülerin her yıl fiziksel ve psikolojik yeterlilik testinden geçmeleri gerekecek.
Yeni Şafak'taki habere göre, bu testleri geçemeyen kişilerin, trafikten ömür boyu men edilmesi de gündemde. Amaç, yaşa bağlı olarak oluşabilecek refleks kaybı, sağlık sorunları ve dikkat dağınıklığının kazalara yol açmasını önlemek.
Ehliyet alma süreci yeniden şekilleniyor
Taslağa göre ehliyet alma sürecinde de değişiklik yapılacak. Sadece yazılı ve direksiyon sınavları değil, adayların trafik bilinci, stresle başa çıkma becerisi ve reaksiyon hızı gibi faktörler de değerlendirilecek.
Bu kapsamda genç sürücülerin trafik kültürüne daha hazırlıklı ve bilinçli bir şekilde katılması hedefleniyor. Yeni uygulamalar yürürlüğe girdiğinde, Türkiye’de trafik güvenliği kültüründe yeni bir sayfa açılacak.