Van Haber- Özgökçe konuşmasında Van’ın devam eden sorunlarına ilişkin şu sözlere yer verdi:
Van’ın ihtiyacı olan şey şu an bir çevre yoludur. Çevre yolu uzun zamandır tartışılan, hatta 2010 yılından önce projelendirilen bir husus. Van, bildiğiniz gibi, tarih boyunca İpek Yolu’nun en önemli duraklarından biridir ve bölgenin sosyoekonomik yapısına da doğrudan katkı sunan, önünü açan bir kenttir bulunduğu konum itibarıyla. Bu çevre yolu problemi bir türlü çözülemedi, bir muamma oldu artık. 2010’dan önce, depremden önce projelendirildi fakat bütün diğer çevre yolları gibi kamulaştırma yoluyla yapılacağı öngörüldü fakat Çevre ve Şehircilik Bakanlığının İmar Kanunu 18’inci madde şerhi vardı. Van Belediyesi bununla ilgili dava açtı ve Danıştay “18’inci madde uygulanmamalı” dedi. Bu kararın verildiği tarih Mart 2016. Tam bir ay sonrasında yine bu Komisyonda, Plan ve Bütçe Komisyonunda bir torba yasa geçti ve 6704 sayılı torba yasanın 9’uncu maddesiyle Van’a yapılması planlanan çevre yolunun İmar Kanunu 18. Maddesi öngörülerek yapılacağı kanuni düzenlemeyle çıkmış oldu. Bu Van için çok büyük bir haksızlık Mahallelinin zararına olduğu ve 18’inci madde gereğince yapılacak olan düzenlemeyle ortaklık payının kesintisiyle elde edilecek olan bu planın mümkün olmadığı, yerele de uygun olmadığı, yapıya da uygun olmadığı açıkça yargı kararıyla belirlenmiş olmasına rağmen, bu kanuni düzenlemenin tekrar gözden geçirilmesini ve Van’ın çevre yoluna bir an önce kavuşmasını diliyoruz.
Van Gölü’nün kenarına, en güzel yerine Karayolları devasa bir kampüs inşa etti ve sadece kendi araçlarının geçişini kolaylaştırmak adına hemen karşısındaki sahil yolunun doldurup koca bir viyadük inşa etti ama bu tam ucube bir görüntü. Oraya hem dolgu yapılmış hem de duvarlar yapılmış yani artık oradan geçtiğiniz zaman gölü göremiyorsunuz, göz temasının bile kesilmiş hâlde. Ayrıca, o inşa edilen, Kara yolları 11’inci Bölge Müdürlüğünün kendi hizmet binası ve lojmanları için yaptığı viyadük mahkeme kararıyla yürütmenin durdurulması kararı verilen bir yapı. Bu karara rağmen, yürütmenin durdurulması kararına rağmen ve yerel halkın istememesine rağmen, Karayolları çok ısrarcı bir şekilde bu projeyi devam ettirdi.
Milyonlarca lira yatırım yapıldı, para harcandı o viyadük için. Hem kentin güzelliğini, o dokusunu bozdu, Van Gölü’nün görüntüsünü bozdu hem çok ciddi şikâyet var hem de mahkeme kararı var. Bu konuda cevap bekliyoruz.
Konuya ilişkin Özgökçe’nin iddialarına hak veren Ulaştırma Bakanı şu yanıtları vermiştir:
Mahkeme Kararını Uygulayacağız
Van’la ilgili şöyle, çok önemli tespitte bulundunuz “Mahkeme kararlarını uygulamıyorsunuz” diye. Bu önemli bir tespitti, özeti bu. Van çevre yoluyla ilgili idare mahkemesinin verdiği bir karar var, belediyenin oradaki işlemlerle ilgili olumlu, olumsuz görüşleri var. Biz sonra kamulaştırmayla ilgili, 18’e göre uygulama da dâhil, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Mekânsal Planlama Genel Müdürlüğüyle yaptığımız anlaşma çerçevesinde, kamulaştırma sürecini tamamen onlar yürütüyor. Onlar yürütürken de mahkeme kararını dikkate alarak işlem yapıyorlar ve inşallah yakında biter bitmez Van çevre yolunun ihale sürecini başlatacağız çünkü Vanlılar için çok önemli. 18’inci madde uygulaması, mahkeme kararı dikkate alınacak. Mekânsal Planlama Genel Müdürlüğü tarafından yürütülüyor çünkü onların, böyle bir, onları dikkate alarak imar planı yapma yetkileri ve ona göre 18 maddesi uygulama yetkileri var, onun gereğini yapıyorlar. Tabii, daha sonra da bir üst mahkemeye de gitmiş. Üst mahkeme de bu sefer idare lehine yürütmeyi durdurma kararı vermiş durumda ama onlar önemli değil. Biz artık bir önceki mahkeme kararını dikkate alarak zaten o işlemi yürütüyoruz. Bu yürütmeyi durdurma kararından sonra onlar da bunlar dikkate alınarak imar planı yapıldığını görünce de davalarından vazgeçtiler.