Hakkari’nin kötü ulaşım koşulları nedeniyle yıllardır halkın seyahat özgürlüğü kısıtlanmış, “Ölüm Yolu” olarak tabir edilen Hakkari’nin karayollarında nice insanımız kazalarda hayatlarını kaybetmiştir.
2013 Yılında yapımına başlanan Hakkari Van Karayolunda “32 Virajlar” olarak bilinen ve zorlu kış şartları nedeniyle vatandaşların korkulu rüyası olan ve bir çok insanımızın trafik kazalarında ve çığ altında kalarak yaşamlarını yitirdikleri bölgede yapılan Güzeldere Tüneli 11 yılın sonunda bir tüpü nihayet tamamlanabildi. 3 km uzunluğunda olan Güzeldere Tüneli ile hem zamandan hem yakıttan tasarruf edileceği gibi vatandaşların daha güvenli seyahat etmeleri açısından da çok önemlidir. Her ne kadar 11 yılda tamamlanmış, ve yapımında geç kalınmış olunsa da, yaşanan büyük acıların ve zorlu ulaşımın geride kaldığı düşünülerek Güzeldere Tüneli’nin açılması bölge halkımızı mutlu etmiştir. Ancak 11 Yıl süren 3 km’lik tünel açıldı diye methiyeler dizip teşekkür etmek, yapılan hizmeti lütuf görmek doğru değildir. Çünkü devlet kurumları vatandaşa hizmet etmekle mükelleftir. Yapılan hiç bir hizmet lütuf değildir, ilgili kurumların asli görevidir.
Yine Yüksekova Van Karayolunda yapımı devam eden ve ilerki günlerde açılması planlanan Yeniköprü Tüneli de en az Güzeldere Tüneli kadar önemlidir. Özellikle son zamanlarda sık sık heyelanların ve dağdan kopan kayaların yola düşmesi ile gündeme gelen Yeniköprü’de yapılan tünelin tamamlanması ve kışa girmeden trafiğe açılması bölge halkının beklentisidir. Yeniköprü Tüneli de Güzeldere Tüneli gibi zaman ve yakıt tasarrufunun yanında insanların can güvenliği açısından da çok önemlidir.
Peki Güzeldere ve Yeniköprü Tünelleri ile Hakkari’nin karayolu ulaşım sorunu biter mi? Elbette hayır. Hakkari Şırnak Karayolu üzerinde bulunan Suvara Kotra Geçidi kış aylarında adeta geçit vermeyen bir özelliğe sahip. Yine bu bölgede nice insanımız çığ altında kalmış ve hayatlarını kaybetmiştir. Hakkari Şırnak Karayolu, açıldığından bugüne kadar hiç dokunulmamış ve çoğunlukla patika yol görünümündedir. 160 km olan Hakkari Şırnak Karayolunu ancak 4 saatte tamamlamak mümkün. Hakkari’nin Türkiye’nin güney illerine ulaşması ve ticaretin gelişmesi için bu yolun standartlara kavuşturulması ve geçit vermeyen Suvara Kotra’ya tünel yapılması önemlidir.
Yine ilk yapımından sonra hiç dokunulmayan Yüksekova Şemdinli Karayolu da, trafiğin en yoğun olduğu ve tonajlı araçların çokça kullandığı bir yoldur. Dar ve çok virajlı olan Şemdinli Yüksekova Karayolunda kış aylarında geçit vermeyen Harun’a ve Şapatan Geçitleri bulunuyor. Coğrafi konumu ve yapısıyla genişletme yapılması basit olan bir karayoludur. Bu yolda bulunan Haruna ve Şapatan Geçitlerine de tünellerin yapılması bölgenin kalkınması açısından önemlidir.
Son olarak Uluslararası yol konumunda olan Şemdinli Derecik Karayolu da seyahat zorlukları ile bilinen bir yoldur. Yine bu yolda da Zinya Berdı (Ortaklar Geçidi) olarak bilinen zorlu ve kış aylarında geçit vermeyen bir bölge var. Uluslararası olan ve bölge ticaretinin gelişmesi için önemli bir konuma sahip bu yolun da mutlak suretle standartlara kavuşturulması ve Zinya Berdı Geçidini aşmak için tünel açılması çok önemlidir.
İki ülkeye sınırı olan, üç sınır kapısıyla uluslararası yol geçişi olan, ticari ve turizm potansiyeli yüksek olan Hakkari ilimizin ulaşım sorunu çözülürse, bölge ekonomisine ve istihdama da ciddi katkı sağlayacağı açıktır.
Bunu okuyanlar, “çok şey istiyorsun,” diyebilir. Bende diyorum ki Hakkari’nin Karadenizden ne farkı var. Karadeniz’in geçilmez yollarına yüzlerce tüneller, viyadükler, oto yollar yapılıyor da Hakkari’ye niye yapılmasın. Eşit yurttaşlıkta, eşit hizmet gerektirmez mi?..